Friday, December 24, 2010

~Program Menangani Masalah Remaja Sekolah~

Bismillahirrahmanirrahim...

Remaja..remaja...takde sekolah yang takde remaja bermasalah..kata Ustaz dalam 'program Soal Asyraf '...takde cara lain tuk menangani masalah remaja2 sekolah ni terutamanya pelajar2 Islam melainkan mengadakan program mendekatkan diri kepada Maha Pencipta..program berterusan...
SMKG misalnya mengadakan Majlis Bacaan Yassin setiap hari Khamis, solat zohor berjemaah bergilir mengikut kelas...dan biasanya pihak sekolah yang majoriti pelajarnya beragama Islam akan mengadakan Ceramah2 Agama dari semasa ke semasa...

Itu program2 yang dianjurkan oleh pihak sekolah...dan setiap kali kita membincangkan masalah remaja2 ni pula, kita akan terus mengatakan segala-galanya bermula daripada rumah..ibu bapa, keluarga..anda setuju? secara peribadinya saya setuju...tapi saya terfikir, apakah peranan kita(guru) di dalam kelas, semasa sesi pengajaran dan pembelajaran berlangsung...alangkah baiknya jika kita turut memainkan peranan dalam memastikan program mendekatkan diri remaja2 ini dengan Maha Pencipta berterusan..

ada cadangan daripada seorang ustaz(penceramah), guru menambahkan ayat 'dengan izin Allah' semasa menerangkan sesuatu...misalnya seorang guru sains mengajar " tumbuhan hijau memerlukan air, cahaya matahari untuk melakukan proses fotosintesis, dengan izin Allah proses itu pun berlaku" ...dengan ini, pelajar akan sentiasa mengingati Allah dan moga dengan mempelajari ilmu akademik ini, akan mendekatkan diri pelajar dengan Allah...insyaAllah..
dan seperti yang kita semua maklum, senjata umat Islam adalah Doa...mungkin ada beberapa doa yang boleh kita amalkan sebelum, semasa dan diakhir sesi pengajaran..agar Allah permudahkan proses pengajaran kita...dan moga kita dapat menghadapi anak2 remaja yang hebat ini dengan tenang..insya Allah..

moga kita, guru2 tidak jemu memainkan peranan dalam menangani pelajar2 bermasalah ini...dan moga pelajar2 bermasalah itu dapat kembali kepada fitrahnya..

>>moga diri ini dapat mempraktikkannya di dalam kelas nanti..insya Allah...amin

No comments:

Post a Comment