Tuesday, December 7, 2010

sedekad bergelar CIKGU

“bukan ke cuti panjang lagi, takkan nak balik dah kot?”

Jawapannya mudah je “saya bertugas minggu depan, lagi pun ada keje sikit”…”cuti pun sibuk ye?”balas si penanya.. hanya senyuman yg mampu dilemparkan...”org lain pun cikgu jugak, bleh je bercuti sakan, takyah la rajin sangat” tambahnya lagi...part yg paling best kalau ada ayat tambahan ni ”gaji tetap sama gak” ..

***

acapkali ayat2 camni menerjah gegendang telinga ini..hampir sedekad lamanya..lebih kurang 6bln je lagi genap sedekad diri ini bergelar CIKGU...

nak kata apa ye..emmm..basicly i’m not a workaholic (still don’t wanna to admit it..hehe)..tapi keje2 still menghambat diri..maybe kerana keCINTAan yg amat mendalam terhadap profession ini..Ada jugak yg berseloroh..”kalau ada OT ni banyak bleh dapat ni” disambut dgn hilai tawa rakan yg lain..senyum je la kan..rasanya itu la reaksi yg paling baik bagi diri ini..

Kadang2 tu, ada jugak syaitan membisik ”org2 atas ni, mmg la nak memeras org2 suka bekerja ni...yg susahnya kita la..setengah mati nak buat keje2 tu”...astaghfirullahal’azim..cepat2 diri ini beristighfar..bukan apa..kadang2 bila dah penat sgt dan stress..diri ini termakan jugak dgn kata2 drpd org sekkeliling..

Apa yg boleh dapat ye, bila keje teruk2 camni..bagi diri ini, SATISFACTION..kepuasan diri dalam bekerja..dan jugak cam bait2 lagu yg dinyanyikan oleh Maher Zain..

Is ALLAH satisfied

Is ALLAH satisfied

keREDHAan ALLAH S.W.T..hilang semua penat lelah, andai hati benar2 puas melakukan sesuatu tugasan tu..hati ni rasa kembang je..bukannya kembang kerana kebanggaan, tetapi kembang dek kerana kepuasan..hati rasa berbunga2 mcm dilamun cinta pertama…chewah!!! hehe..WORKAHOLIC ke camni ek????

Dalam ceramah seorg motivator kepada sekumpalan pelajar..”anda datang ke sekolah, naik bas...anda pulang ke rumah, naik bas”…maksudnya..tiada apa yg diperolehi sepanjang sesi persekolahan..andai kita hanya pergi dan balik tanpa sebarang matlamat..dan hanya main2 je sepanjang sesi pengajaran dan pembelajaran…diri ini mengambil ini sebagai motivasi diri dalam konteks, seorg pekerja…bak kata my 1st pengetua En Md Noor Md Sharif “Jika kita ingin menjadi seorg guru dan pekerja yg baik..kita perlu tinggalkan sesuatu di sekolah yang kita berkhidmat, sesuatu yg boleh dimanfaat..sebagai sumbangan kita di sekolah tersebut..cikgu cuba fikirkan..apa yg boleh cikgu sumbangkan disekolah ini?” diri ini diam seribu bahasa memikirkan apakah bentuk sumbangan yg boleh diri ini berikan..sifu inilah org pertama yg membangkitkan semangat bekerja dlm diri ini..azimat inilah yg dipegang sejak diri ini bergelar CIKGU..sejak daripada itu..setiap detik dan ketika, diri ini akan memikirkan, “apa lagi yg boleh aku sumbangkan?...apa lagi yg boleh aku buat?..tuk memajukan bebudak ni dan jugak sekolah” bukan nama nama dan pangkat yg dikejar..tapi lebih kepada kepuasan diri dan keredhaan Allah yg dicari..

***

Selepas 3thn bekerja..diri ini lost..tak tau arah tuju..takde matlamat..setiap hari melakukan rutin kerja yg sama..dan akhirnya bosan…ada sekali tu, bersembang dgn Guru Kanan Sains Matematik (GK), Cikgu Rosman..”bila dah jadi cikgu ni, dah takde apa yg perlu dicapai kan? Kalau dulu masa study..kita nak capai target kita..nak skor A..sekarang ni..takde apa2 dah..dah ada keje..lagi pun kenaikan dalam bidang perguruan ni bukannya banyak pun, kalau naik jadi GK2, PK Ko-Ko, PKHEM, PK Petang, PK Pentadbiran, Pengetua..lagi pun saya tak suka berada dalam kumpulan pentadbiran” cikgu Rosman mengiyakan saja persoalan diri ini…tapi selepas daripada itu..diri ini mula sedar..kita perlukan matlamat..kita perlukan target..kita perlu merangka strategi..barulah diri ini tidak akan bosan lagi dan barulah diri ini akan terus bersemangat…memandang tahun berikutnya..diri ini diberi tanggungjawab sebagai Ketua Panitia Sains..diri ini terus merangka pelbagai strategi untuk menjadikan subjek sains ini bukanlah subjek yg membosankan tetapi sebaliknya…dengan bantuan daripada cikgu Rosman, rakan2 guru dan pentadbir..kami berjaya menganjurkan beberapa program semata2 untuk menarik minat pelajar..dan fokus kelas2 peperiksaan juga ditingkatkan, target2 dibuat untuk meningkatkan peratus lulus..kelas2 tambahan secara sistematik diadakan..penggunaan makmal sains digunakan secara total..semuanya wajib melaksanakan eksperimen, no excuse..LCD, Laptop, CD2 PBK digunakan oleh cikgu2 semaksimum mungkin..walaupun ada cikgu2 yg mengeluh kerana kurangnya kemahiran menggunakan alat bantuan dan beberapa kekangan..kami atasinya bersama-sama..itulah ‘kenangan terindah’ buat diri ini, seperti judul lagu Samson..jutaan terima kasih buat rakan2 di Batu Sapi, kerana menghadiahkan memori indah, buat diri ini..ku susun sepuluh jari juga andai memohon kemaafan di atas salah dan silap semasa kita bersama2 berkhidmat dulu…

***

Sekarang ni?? Diri ini masih memperjuangkan sains..SCIENCE IS FUN..masih merangka beberapa strategi tuk menarik minat pelajar menyukai sains kerana sesungguhnya sains itu tidak membosankan..

Sebagai seorg guru sains, diri ini sedang merangka strategi dan konsep pengajaran tuk diaplikasikan di kelas2 pada 2011 ni...

Sebagai seorg pekerja, diri ini sedang menghabiskan baki2 keje 2010 dan sedang mengemaskini sistem bekerja supaya semua kerja2 yg diamanahkan dapat dilaksanakan dengan lebih baik berbanding tahun ini..

Insya Allah..

mudah-mudahan segala yg dirancang untuk 2011 dipermudakan Allah S.W.T..amin

***

Di kala ini..ada cikgu2 yg sibuk menguruskan SPM &STPM...ada juga cikgu yg dipanggil berkursus tuk persediaan next year..ada jugak kwn yg tengah sibuk menguruskan kursus kepimpinan tuk pelajar sekolahnya...semuanya adalah untuk persediaan tahun hadapan..

Bagi yg tertanya-tanya..kenapa CIKGU sibuk walaupun cuti..inilah dia antara sebab-sebabnya..

***

Rakan2 CIKGU sekalian...

Bagi yg langsung tidak bertugas dan tidak sibuk sepanjang cuti hujung tahun ini..gunakanlah masa yg ada ini dgn menghabiskan masa dengan keluarga...dan bagi yg bertugas dan sibuk sepanjang cuti ini, janganlah bersedih hati..marilah kita sama2 melakukan kerja kita dengan hati yg lapang dan tenang supaya kita ikhlas melakukannya..so, Allah will satisfied with us

Wallahu’alam

***

marilah kita sama2 ikhlas membangunkan institusi pendidikan, membina modal insan yang unggul & may ALLAH satisfied with us..amin


3 comments:

  1. tahniah..dah masuk sedekad usia pekerjaan guru anda...

    ReplyDelete
  2. perghhh..sedekad rupanya kita yerrr jd CIKGU hahahah
    baru tersedarr.
    harap kita terus bersemangat mendidk anak bangsa...

    ReplyDelete
  3. tahniah..dah masuk sedekad dahhh....
    mak aku dulu pun cikgu gak...skang dah dok kat KPM dah....tapi still terbawa2 ngan karektor CIKGU...

    semoga ko berjaya jadi cikgu yg BERJAYA...

    ReplyDelete