Thursday, November 19, 2009

~silent DEPRESSION !!~

mcm mn kite nak tau yg kite ni mengalami depression?
& is it normal kalo terjadi kat kita?..

baru lepas berborak2 dgn kaunselor sekolah pasal ni...kite mengalami depression sebenarnye kalo kite...rs malas nak uruskan hidup kite..malas nak mkn walaupun lapar..malas nak mengemaskan diri..malas nak bersosial..kite sebenarnye bukan seorg pemalas (kalo sentiasa malas tu lain cerita ye..) tapi kite sedang menghadapi DEPRESSION..mengikut kaunselor, kalo kanser ni dah peringkat ke-3..teruk bangat dah ni..fullamak x sangka lak...coz benda ni terjadi kat saya last month..

tapi alhamdulillah saya cepat sedar...dan dah pulih pun..so mengikut kata kwn saya ni..mmg normal sbg manusia kadang2 kite akan rasa camni (alhamdulillah normal lagi saya..hihi)..dia pun tny la mcm mn saya handle..saya just luahkan pd sorg kwn ape yg membelenggu...kwn saya ni mendengar je...habis je bercerita saya rasa cam ade seketul batu dah hilang..dah tak rasa mcm sebelum tu..tak rasa beban tu dah..saya kembali happy cam biasa..then kwn saya kata mmg itu la yg sepatutnye dilakukan...disamping mendekatkan diri pd yg Maha Esa..

diharap rakan pendidik sekalian dpt menguruskan bebaik tekanan yg dihadapi spy kita tak terperangkap dgn emotion breakdown ini..segera dptkan bantuan & panduan..dan moga kita menjadi pendidik yg cemerlang insyaAllah..

dan mengikut kata kwn saya lagi..ramai dikalangan students yg camni...tu yg diaorg xleh nak fokus pd study..dan kerana faktor umur gak..diaorg xtau camne nak handle..makanya ramai yg salah memilih jln hidup..subhanaAllah..

kenali la students anda..bkn hanya berdasarkan gred semata2 tetapi cuba la selami diri mereka..moga dgn keperihatinan kecil daripada kita dpt membentuk insan yg cemerlang...amin

wallahu'alam..

No comments:

Post a Comment