Saturday, January 29, 2011

Apa gunanya berFORUM?

ada macam-macam jenis forum yang wujud secara maya ni, kan? saya join forum secara suka-suka pada tahun 2008..masa ni facebook belum popular lagi...ada 2-3 forum yang saya join..ada yang khas tuk cikgu-cikgi, ada yang tuk geng bisnes je dan ada yang tuk macam2..dan yang paling saya suka, Mesra.net...sbb forum tak terhad kepada sesuatu bidang saje, so pelbagai jenis manusia yang join forum ni..meriah!!! memang meriah!!!


saya bukan nak mengajak kalian berforum atau nak mempromosikan Mesra.net..tapi dengan berforumlah saya dapat beberapa idea daripada rakan-rakan forum..perkongsian secara santai ni saya ambil serius dan ada yang saya aplikasikan dalam kelas:

Cik Nurul -26 Nov 2008-
kelas ujung..pembelajaran dlm bntuk game sbb diorg nih x ske ngadap buku..hehe.nk ckp mmg mudah..tp nk wat..adeh..payah ya amat..


Saya-Nov 30 2008-
kaedah yg akan aku guna next year tuk atasi masalah dlm kelas2 ujung:

1. masalah: budak lambat ke lab
penyelesaian: aku akan p jemput diaorg kat kelas setiap kali nak ke makmal..(dgn gembiranya)
akan rugi 10-15min sblm kelas on tapi ni lebih baik drpd ade bdk yg ponteng o sengaja lambat...(kalo sblm 2 ade kelas kena cpt2 kuar on time)
*thn ni aku tunggu diaorg kat lab smbil setup laptop,lcd o bhn eksperimen...n tgk diaorg dari jauh dgn geram..ekeke

2. masalah : budak selalu x bawa buku o buku hilang (alasan je nih)
penyelesaian : aku akan kutip semula buku setiap kali abis kelas..so bdk xde alasan x bawa buku...
*thn ni aku kutip sebulan skali..buku bebudak yg cam bungkus belacan pun ade...adoiiaiii

3. masalah : budak bosan dlm kelas n selalu bising o main
penyelesaian : banyakkan lagi hands-on..bagi diaorg bz..kena reka aktiviti yg bersesuaian ngan topik (mencabar seh)
*thn ni buat gak sikit..yg best treasure hunt..pastu diaorg kena susun food chain yg diaorg dah kumpul...

4. masalah : budak xsuka tulis nota
penyelesaian : aku akan cuba buat modul yg budak kena isi jwpn je..(x start2 buat lagi)
*thn ni aku bagi nota berbentuk mind mapping..tapi budak ujung ssh nak phm (walaupun bagi aku dah cukup senang)

setakat ni je la yg dpt aku fkr..misi aku next year...spy bebudak srnk belajar dlm kelas aku tanpa rasa tension...n spy aku pun x tension..insyaAllah

//tapi aku blur lagi..camne nak design p&p yg seronok tuh blum.gif

sweetnina-1 Dec 2008 - seorang cikgu dapat anugerah inovatif...dia design satu mainan tentang kitar hidup seekor katak untuk matapelajaran sains..sebabnya dia ngajar kelas hujung, memang kelas ni ada masalah mengingat atau membaca..dia buat kajian ....eksperimenla kiranya..memang terbukti mereka lebih mudah mengingat pastuh..so...no more chalk and talk maybe? heee biggrin.gif

saya-9 Dec 2008-
camne nak buat kajian tindakan..

tesis dulu x buat yg kajian nih...aku buat program CD learning...

cam senang...tapi xtau nak start camne...adoi la..
Sama macam nak buat kajian2 lain.

pkut-9 Dec 2008 -
Guru Sains patutnya tak ada masalah.... kalau guru Sains ada masalah nak buat kajian tindakan, guru lain tentu lagi problem.
Secara ringkas: 1. Identify the problem and the target group. 2. Collect data to determine possible causes of the problem. 3. Identify possible measurable ways to solve the problem. 4. Carry out the tasks and measure the results. 5. Tulis laporan. Macam tu lah lebih kurang..... kot....

Rahim11-19 Jan 2009-
Wada,

seriously....

beli buku The 7 Habits of Highly Effective People
Baca & faham. Kalau tak faham apa2, tanya saya (cheh... macam expert pulak smile.gif )
ajar budak2 tu kandungan buku tu sikit2 setiap kali masuk kelas.
Kandungan buku tu boleh membentuk cara pemikiran budak2 tu - biar lebih bertanggungjawab.

Epi79- 17 Feb 2009-
saya memang setuju sangat penggunaan modul dalam pengajaran. cth; pljr saya tahun lepas ada yang dapat A walaupun kelas 2 akhir. Alhamdulillah. Mana2 kawan2 yang ada modul boleh le kita share. skang ni saya tengah bat modul untuk aktiviti koko pulak utk unit uniform. in progress.

melalui perbincangan-perbincangan yang aktif dengan rakan-rakan forum, alhamdulillah beberapa masalah dengan murid-murid dapat saya atasi :
- 90% p&p menggunakan modul
- pembelajaran dalam kelas lebih aktif >> permainan, simulasi, main peranan, ICT

- Kajian Tindakan 'Pandang-pandang, Jeling-jeling' 2009 : terpilih ke Peringkat Negeri
sebelum ni, nak buat kajian pun tak tau...thanks pkut
- Inovasi 'CF set' 2010 : terpilih ke Peringkat Kebangsaan
tak pernah terfikir pun nak buat sebarang inovasi...thanks sweetnina

>>bagi saya dengan berforum secara sihat, kita dapat bertukar-tukar pandangan dan membantu antara satu sama lain untuk mencapai kecemerlangan..
'together we achieve more'..'the more, the merrier'..'never give up'

No comments:

Post a Comment