Sunday, January 23, 2011

"Saya ni baran jugak orangnya"

itu yg saya ucapkan pada tahun 2009..bertahun-tahun saya menjadi seorang yang cepat marah..panas baran..attitude yang terbina tanpa sedar sejak bergelar seorang guru...sekarang dah makin kurang, insyaAllah..

mungkin cerita kawan saya di salah sebuah forum, boleh dijadikan pedoman buat kita semua..

"sini ader satu citer tentang seorang lelaki yang suka marah2, hari2 ada je dia menyakitkan hati orang. Pada suatu hari, apabila menyedari hakikat yang dia tidak lagi dilayan dan ditegur, dia pergi berjumpa dengan seorang lelaki tua untuk meminta nasihat. Lelaki tua itu meminta dia mengambil satu tukul dan beberapa butir paku. Lelaki tua itu meminta lelaki muda itu mengetuk satu paku ke dinding setiap kali dia berasa teramat marah. Lelaki muda itu pun ikutlah kata org tua itu. Tidak lama kemudian, lelaki muda itu mendapati sudah banyak paku yang terpacak di dinding. Lelaki muda itu pergi berjumpa lagi dengan lelaki tua itu. Lelaki tua itu meminta lelaki muda itu mencabut keluar semua paku yang telah dipakukan. Maka, cabutlah si pemuda semua paku yang berada di dinding. Kelihatan dinding itu berlubang-lubang dan retak. Maka orang tau itu pun berkata," setiap kali kamu memarahi orang lain dan mengeluarkan kata yang menyakitkan, kamu telah meninggalkan kesan di dalam hati setiap manusia itu. Kamu mungkin boleh meminta maaf, tetapi kesannya mendalam sehingga sukar dilupakan...itulah hati manusia."

cikgu-cikgu, begitu juga anak murid kita..jgn marah mereka sehingga tersentuh hati dan maruah, setiap manusia minta dihormati dan dihargai."
mudah-mudahan sebagai guru kita dapat menangani emosi kita dengan baik, insya Allah...

No comments:

Post a Comment